Noord-Korea in Amsterdam: foto’s Eddo Hartmann in Huis Marseille

Gun instructor Maeri shooting range Pyongyang, 2015, Eddo Hartmann

Gun instructor, Maeri shooting range, Pyongyang, 2015, Eddo Hartmann

*In de Noord-Koreaanse hoofdstad Pyongyang wordt de dag om 00.00 uur afgesloten met elektronische muziek. Door luidsprekers die overdag – uiteraard niet te ontsnappen hoorbaar - partijpropaganda uitzenden, klinkt een verkorte versie van ‘Geliefde generaal, waar bent u?’, klaagzang over de overleden leider Kim Il-sung uit een revolutionaire opera. Op de expositie ‘Setting the Stage: Pyongyang, North Korea, Part 2’ van Eddo Hartmann in Huis Marseille klinkt de muziek bij een video-installatie van zeven minuten over de stad rondom middernacht. Voor veel westerse oren zal de associatie met kattengejammer gauw zijn gemaakt en bij Museumkijker ging de fantasie op hol. Stel je voor: Wilders is dictator geworden en laat onze dagen voortaan eindigen met ‘Wien Neêrlands Bloed door d’adren vloeit…’

Kimjongilia Flower Exhibition Hall Pyongyang, 2015, Eddo Hartmann

Kimjongilia Flower Exhibition Hall, Pyongyang, 2015, Eddo Hartmann

Eddo Hartmann reisde tussen 2014 en 2017 vier keer naar Noord-Korea, waar hij onder strenge voorwaarden en permanente begeleiding de hoofdstad mocht fotograferen. Pyongyang werd in de Koreaanse oorlog (1950-1953) geheel verwoest en herbouwd als een utopische modelstad voor de ultieme socialistische samenleving. Onder de kenmerken in het straatbeeld: sociaal-realistische monumenten – als triomfbogen - die revolutionaire wapenfeiten verkondigen, overal portretten van De Leiders en heel veel hoogbouw van het ongezellige type waar communistische regimes het patent op lijken te hebben.

Arch of Triumph, Pyongyang, 2015, Eddo Hartmann

Arch of Triumph, Pyongyang, 2015, Eddo Hartmann

De eerste serie foto’s van Hartmann uit Noord-Korea focuste op de architectuur en exposeerde Huis Marseille al in 2015. De fotograaf over het vervolg in deel 2: ‘Binnen het collectieve karakter van Noord-Korea is het individu maar een pixel. Ik ben op zoek gegaan naar die pixel en zijn betekenis binnen die stad.’ We zoeken op de expositie met hem mee: hoe denken en voelen ze, de huisvrouw in de Somunstraat, de bewaker in blauw in de hal van een bloemententoonstelling en de schietinstructeur op de Meari-schietbaan? Op de foto’s die Hartmann in de metro van Pyongyang maakte zijn de forensen door de lange sluitertijd – voor de beschouwer veelbetekenend - één waas geworden. Zijn foto’s zijn prachtig, maar ook Hartmann heeft de gordijnen voor de Noord-Koreaanse ziel door de restricties op zijn missie, natuurlijk niet kunnen opentrekken.

De expositie ‘Setting the Stage: Pyongyang, North Korea, Part 2’ van Eddo Hartmann in Huis Marseille duurt tot en met 4 maart. Voor meer informatie: http://www.huismarseille.nl

View Somun Street Pyongyang, 2015, Eddo Hartmann

View Somun Street Pyongyang, 2015, Eddo Hartmann

Reageren