Nieuwe collectie-presentatie Stedelijk Base: één keer kijken lang niet genoeg

Geplaatst in Musea en getagged met op door .

Zaalopname Stedelijk Base, collectie Stedelijk Museum Amsterdam, c/o Pictoright Amsterdam, foto: Gert Jan van Rooij, van links naar rechts: Otto Piene, Nikki de Saint Phalle en Francis Bacon

*AMO-architecten Rem Koolhaas en Federico Martelli ontwikkelden voor de ‘lowel level gallery’ van Stedelijk Base - de nieuwe collectie-presentatie van het Stedelijk Museum - ranke losstaande wanden waarin Tata Steel Nederland 180 ton staal verwerkte. Een visueel hoogstandje en volgens directievoorzitter Theo Henrar een wereldprimeur. Museumkijker maakte deze week blij twee keer de ronde langs 670 hoogtepunten aan kunst en design die Beatrix Ruf (ex-directeur) in samenspraak met haar staf uit een totale collectie van rond de 90.000 stukken selecteerde. Ze verwacht nog zeker een keer of drie nodig te hebben voor ze genoeg van Stedelijk Base part 1 en part 2 (op de eerste verdieping) heeft gezien.

Vol, voller, volst, maar nergens hangt, staat of ligt te veel van het bijzondere dat het Stedelijk over de periode vanaf 1880 presenteert, over een maand of twee wordt er deels gewisseld. De informatie op de wandteksten verraste als aangenaam heldere compacte opfrisser van kunsthistorische kennis en ook de audiotour verdient een pluim.

Dat de totale kosten van de herinrichting twee miljoen euro hoger uitkwamen dan aangekondigd, kan ook hier niet onvermeld blijven: de gemeente Amsterdam heeft deze week voor april 2018 eindrapporten aangekondigd over wat er mis ging in de periode-Ruf.

Rem Koolhaas in de NRC van 14 december desgevraagd tegen Sandra Smallenburg: ‘Ik zou willen benadrukken hoe het creatieve proces werkt. Er is een ambitie, die ambitie wordt door ons bureau verwerkt in een ontwerp. Dat plan wordt vervolgens gesteund door het museum. Dan wordt er een partij gevonden die het kan maken, in dit geval Tata Steel Nederland. Het blijkt ook nog betaalbaar. Wat mij betreft is dit hoe het creatieve proces op zijn best werkt en kan slagen. Maar intussen hebben we te maken gekregen met een ongelofelijke hoeveelheid scepsis.’ Een curieuze reactie? Nou nee.

Voor meer informatie over het Stedelijk Museum: http://www.stedelijk.nl

Zaalopname Stedelijk Base, collectie Stedelijk Museum Amsterdam, c/o Pictoright Amsterdam, foto: Gert Jan van Rooij, van links naar rechts: Jean Dubuffet en Lee Bontecou