Nederlandse Kring van Beeldhouwers honderd jaar: hedendaags feestje op parket Pulchri

Gonda van der Zwaag, De Levengever, epoxyklei, zinkpoeder. Inspiratie Tjipke Visser. Eigen foto

*De Nederlandse Kring van Beeldhouwers heeft prinses Beatrix als erelid en ook al is ze zelf beeldhouwer, zo’n benoeming aanvaardt ze natuurlijk nooit zomaar. De vlekkeloze reputatie van ‘De Kring’ – een eeuw geleden opgericht als vakbond, tegenwoordig een ‘los’ netwerk voor onderlinge contacten en exposities – wordt gestut door de combinatie van degelijk vakmanschap met bevlogen vernieuwingsdrift. Jong en oud voelen zich er thuis, toont de jubileumtentoonstelling ‘Beeldhouwkunst nú’, drie feestelijke zalen vol variatie in Pulchri Studio, sinds 1901 onderkomen van het gelijknamige schilderkundige genootschap aan het Lange Voorhout in Den Haag. Een beeld is nog altijd driedimensionaal, maar grensoverschrijdende materialen en vormen maken het grensgebied van wat nog beeldhouwkunst genoemd kan worden diffuus.

Berenice Witsen Elias, Blind, leisteen en klei. Inspiratie Tjipke Visser. Eigen foto

Curator Jeroen Damen daagde de leden uit zich tot een nieuw kunstwerk te laten inspireren door zeven ‘signaalbeelden’ van beeldhouwers werkzaam vanaf 1900. Onder hen Tjipke Visser, die rond 1904 met zijn ‘Blinde Bedelaar’ voor een kantelmoment zorgde door een Volendammer-in-kostuum te vereeuwigen: de focus ging verschuiven van standbeelden van ‘leidsmannen om tegen op te zien’ zoals staatslieden en militairen, naar de ‘gewone’ mens.

Babette Degraeve, Mijn vluchteling, brons, deken, riem. Inspiratie Tjipke Visser. Eigen foto

Onder de andere kantelmoment-beeldhouwers zijn Willem Reijers (met zijn abstract-figuratieve ‘Monument voor een fusillade te Zijpersluis’ vernieuwend in 1947), Carel Visser (met ‘Pleinbeeld’ uit 1998, voorbeeld van zijn grensverleggende ‘constructivistische assemblages’) en Wilhelminaring-winnares Maria Roosen (met haar prikkelende ‘Boomsieraad’ uit 2008). De mooi vormgegeven catalogus kost 15 euro en bevat een schat aan informatie, de eindredactie had helaas nog wat puntjes op de i kunnen gebruiken.

De jubileumexpositie van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers ‘Beeldhouwkunst nú’ in Pulchri Studio (Lange Voorhout, Den Haag) duurt tot en met 23 juni. Voor meer informatie: http://www.nkvb.nl/ en http://www.pulchri.nl

Marian Meerbeek, Growth, mond geblazen hergebruikt afvalglas, restglas, vuur, lucht, staal. Inspiratie Maria Roosen. Eigen foto