Meesterwerk Siciliaanse kunstenaar in Galerij Prins Willem V: kruisiging in olieverf

Antonello da Messina, De kruisiging van Christis, 1475, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen c www.lukasweb.be

Antonello da Messina, De kruisiging van Christus, 1475, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen c www.lukasweb.be

*Onder het toeziend oog van de laatste stadhouder en zijn echtgenote verraste het Mauritshuis in de nabijgelegen Galerij Prins Willem V de afgelopen vier jaar met de serie 'losse' internationale meesterwerken. Na Caravaggio, Titiaan, Velázquez en Mategna viel de keus voor de eerste lustrumeditie op ‘De kruisiging van Christus’ van de Siciliaanse renaissance-kunstenaar Antonello da Messina (ca. 1430 – 1479). Het schilderij in olieverf uit 1475 – vanaf vandaag te zien - komt net als de bruiklenen voor de huidige expositie ‘Zuiderburen’ in Mauritshuis zelf, uit de collectie van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen.

Antonello op zaal, c Galerij Prins Willem V, fotograaf Ivo Hoekstra

Antonello kreeg zijn opleiding in Napels, bekend is dat daar in de vijftiende eeuw al kunst uit alle windstreken was te zien. Volgens de toelichting van het museum is het goed mogelijk dat hij een van de vroege kopieën van een kruisigingstafereel van Jan van Eyck onder ogen heeft gehad en als inspiratiebron gebruikte. De Italianen schilderden in de vijftiende eeuw vooral nog met tempera (verf op basis van eigeel) en maakten fresco’s. De Vlamingen perfectioneerden intussen het schilderen met olieverf, een techniek waarmee heel intense kleuren zijn te maken. De Italianen hadden daar grote bewondering voor en probeerden hen te evenaren.

De Christus van Antonello wordt traditiegetrouw geflankeerd door de goede en de slechte misdadiger. Tal van details en het levensechte landschap op de achtergrond getuigen ervan dat de kunstenaar de olieverftechniek perfect leerde te beheersen. Er wordt elke donderdag om 16.15 een toelichting van het kwartier bij het schilderij gegeven, aanmelden is niet nodig.

De expositie ‘Antonello in de Galerij’ in de Galerij Prins Willem V (Buitenhof 33, Den Haag, ingang Gevangenpoort) duurt tot en met 7 januari. Voor meer informatie: http://www.galerijprinswillemv.nl

Antonello op zaal, c Galerij Prins Willem V, fotograaf Ivo Hoekstra