Kersttip en vooruitblik 2016: paarden en honden Charlotte Dumas in Tilburg en Zwolle

Charlotte Dumas, Yonaguni, 2015, foto Museum De Pont

*Nog tot en met 10 januari in Museum De Pont in Tilburg: Charlotte Dumas (Vlaardingen, 1977). De tentoonstelling 'Work Horse' is samengesteld uit foto’s van met uitsterven bedreigde Japanse paarden en haar film over Zweedse trekpaarden. Dumas fotografeert vanaf 2001 ook wolven en tijgers, paarden en honden zijn echter in de meerderheid. Mensen zijn bijna nooit zichtbaar, maar wel altijd voelbaar aanwezig. Volgens De Pont ontlenen haar portretten ‘reliëf en betekenis aan de betrekkingen van de mens tot het dier, een relatie waarin affectie en exploitatie, symboliek en projectie naast en door elkaar heen lopen’.

Charlotte Dumas, Yonaguni II, 2015, foto Museum De Pont

De bedreigde paarden leven op de eilanden Hokkaido, Yonaguni, Miyako en Misaki. Alleen op Hokkaido worden ze nog als last- en trekdier gebruikt, met het verlies van hun economische nut heeft het in stand houden van de – in totaal acht rassen – zijn urgentie verloren. Volgens de informatie bij de expositie zijn hun aantallen inmiddels zijn teruggelopen tot een kritiek niveau. Zweedse trekpaarden vervullen de hoofdrol in ‘Workhorse’, het derde filmproject sinds Dumas in 2012 ook met filmen begon. ‘Workhorse’ volgt hun werkdag tijdens de houtkap. Om ‘beeldende kracht en expressie aan zoiets alledaags te ontlokken’ werkte ze voor het eerst met een cameraman.

Van 16 januari t/m 17 april neemt Dumas ook deel aan de expositie ‘Dutch Identity – Nederlandse portretfotografie NU’ in Museum De Fundatie in Zwolle. De Nederlandse portretfotografie staat - ook internationaal - in hoog aanzien, de tentoonstelling gaat op zoek naar het waarom. Onder de 25 deelnemers zijn ook toonaangevende fotografen als Koos Breukel, Anton Corbijn, Rineke Dijkstra, Desiree Dolron, Vincent Mentzel, Erwin Olaf en Viviane Sassen.

Voor meer informatie: http://www.depont.nl en http://www.museumdefundatie.nl.

Charlotte Dumas, Merlyn II, 2011, foto Museum De Fundatie