Keizerin Maria Theresia krijgt gezelschap Hollands meisje: nieuwe Liotard in collectie Rijksmuseum

Geplaatst in Musea en getagged met , op door .
Jean-Étienne Liotard, Maria Theresia, keizerin van Oostenrijk, pastel, 1762, foto Rijksmuseum

*Met ‘Hollands meisje aan het ontbijt’ bracht Jean-Étienne Liotard (1702-1789) een ode aan de schilderkunst van de Gouden Eeuw. Dankzij bijdragen van fondsen en een groot aantal particuliere schenkers kon het Rijksmuseum het olieverf op doek – meer dan 240 jaar in bezit van een Britse adellijke familie - vorig jaar aankopen voor 5,2 miljoen euro. Het museum motiveerde de verwerving als belangrijke toevoeging aan de beroemde groep pastels van Liotard die het al sinds 1885 in de collectie heeft.

Zijn Hollandse meisje is de komende maanden te zien in de eregalerij, waar ze de vergelijking met alledaagse taferelen uit de Gouden Eeuw met gemak doorstaat: alleen al de zachte glans op tafeltje en porselein en de verfijnde plooien van haar jurk zijn meesterstukjes.

Jean-Étienne Liotard, Hollands meisje aan het ontbijt, olieverf, ca 1756, foto Rijksmuseum

De aankoop wordt vanaf 21 maart verenigd met een aantal van Liotards pastels in de afdeling achttiende eeuw. De Rijksstudio toont er meer dan twintig, daadwerkelijk te zien zijn er nu acht. Waaronder portretten van keizerin Maria Theresia van Oostenrijk (ze was een fan), Jeanne Elisabeth de Sellon (Lady Tyrell, echtgenote van de Engelse consul in Constantinopel) en Maria Congard-Batailhy, de grootmoeder van Maria Fargues, zijn Nederlandse vrouw. Liotard ontmoette haar tijdens zijn verblijf in Nederland tussen 1754-57. Onbetwistbare eyecatcher onder de acht is het portret dat de kunstenaar in die tijd van haar maakte in Turks kostuum. Was ze rond 1756 misschien ook zijn inspiratiebron voor ‘Hollands meisje aan het ontbijt’?

Voor meer informatie: http://www.rijksmuseum.nl

Jean-Étienne Liotard, portret van Marie Fargues, echtgenote van de kunstenaar, in Turks kostuum, 1765-58, pastel, foto Rijksmuseum