Jonge Amy Winehouse op balkon grootmoeder in Joods Historisch Museum

Amy Winehouse op het balkon van haar grootmoeders appartement c The Winehouse familie. Foto Joods Historisch Museum

Amy Winehouse op het balkon van haar grootmoeders appartement c The Winehouse family. Foto Joods Historisch Museum

*Na San Francisco, Londen, Tel Aviv en Wenen is het Joods Historisch Museum in Amsterdam vanaf maandag halteplaats voor de expositie ‘Amy Winehouse: A Family Portait’. De familie van de wereldwijd betreurde zangeres (1983-2011) selecteerde jeugdfoto’s, kleren, schoenen, toegangspasjes, favoriete platen en haar lievelingsgitaar, maar bijvoorbeeld ook de videoclip van een schooloptreden en de Grammy Award die ze kort na haar dood kreeg.

Foto Joods Historisch Museum

De expositie focust op de onbekende(re) persoonlijke kant van het leven van het onbezorgde joods-Londense meisje dat het in een komeetachtige carrière tot wereldster bracht en niet bestand bleek tegen de enorme media-aandacht en sensatiezucht. Broer Alex schreef de teksten: ‘Amy was iemand die ongelooflijk trots was op haar Londense joodse roots. We waren niet gelovig, maar wel traditioneel. Ik hoop dat de wereld ook die andere kant van Amy leert kennen, die van onze typisch joodse familie.’ Om die te laten zien, is onder meer het joodse kookboek geselecteerd dat Amy van Alex kreeg toen ze wilde weten hoe ze noedelsoep moest maken.

Festivalpasjes. Foto Joods Historisch Museum

De expositie vraagt ook aandacht voor haar erfenis: de Amy Winehouse Foundation – opgericht door haar familie - is een fonds voor de bestrijding van misbruik van alcohol- en drugsgebruik onder jongeren en steun aan jonge talenten bij hun ontwikkeling.

De expositie ‘Amy Winehouse: A Family Portrait’ in het Joods Historisch Museum duurt van 29 februari tot en met 4 september. Er is een uitgebreid evenementenprogramma georganiseerd. Voor meer informatie: http://www.jhm.nl

Amy in haar huis in Camden Town, 2004 . c Mark Okoh, Camera Press London