Jeroen Bosch terug in Noordbrabants Museum: met dank aan fotograaf Tim Walker

Tim Walker, The Garden of Earthly Delights, The Nicola Erni Collection

*Wie de vijf sterren-expositie nog niet zag, moet nu écht de agenda trekken. ‘The Garden of Earthly Delights’ in het Noordbrabants Museum – monumentale foto’s waarvoor de Engelse fotograaf Tim Walker zich liet inspireren door ‘De Tuin der Lusten’ van Jeroen Bosch - is nog open tot en met 25 februari. Maar weer niet op 11, 12 en 13 februari: dan is Den Bosch Oeteldonk. En ook niet op 16 februari, als het museum dicht is voor de opening van de Zwanenbroeders-tentoonstelling door koning Willem-Alexander.

Tim Walker – hij werkt onder meer voor de Britse, Amerikaanse en Italiaanse Vogue en maakt dit jaar de Pirelli-kalender – kreeg in januari 2015 een vrije opdracht en een flink budget van The Nicola Erni Collection, waarin de privéverzameling van de Zwitserse Nicola Erni is ondergebracht. In samenwerking met designer Shona Heath creëerde hij tableaus met elementen die hem al van jongs boeiden als typisch Jeroen Bosch: de bubbel met aders, de schelp, de aardbei, de wijnranken en de slangen. De foto’s kwamen tot stand in het landhuis Eglingham Hall in Northumberland, een van zijn favoriete fotolocaties. De dertien modellen dragen stukken uit de herfstcollectie 2015 van Valentino Couture, geïnspireerd op de renaissanceschilderkunst uit Rome.

Tim Walker, The Garden of Earthly Delights, The Nicola Erni Collection

Modefotografie zonder schoonheid en glamour: zéér ongewoon, maar Tim Walker heeft er een magisch schouwspel van gemaakt. Met dank aan Jeroen Bosch. Het Noordbrabants Museum is het eerste museum waar de complete serie van zesentwintig foto’s wordt getoond.

De expositie ‘The Garden of Earthly Delights’ van Tim Walker in het Noordbrabants Museum duurt tot en met 25 februari. Voor meer informatie: http://www.noordbrabantsmuseum.nl

Tim Walker, zaaloverzicht The Garden of Earthly Delights, Noordbrabants Museum, foto Joep Jacobs