Jeroen Bosch inspireert ook Jan Fabre: Belgisch-Congo in Noordbrabants Museum

Jan Fabre, Skull with the Tool of Power, 2013, polymeer,zilver en natuurlijk geruide juweelkeverdekschilden, fotograaf: Lieven Herremn, copyright: Angelos bvba

Jan Fabre, Skull with the Tool of Power, 2013, polymeer,zilver en natuurlijk geruide juweelkeverdekschilden, fotograaf: Lieven Herreman, copyright: Angelos bvba

*Het Noordbrabants Museum kon na sluiting van de Jeroen Bosch-tentoonstelling op 8 mei – met 421.700 bezoekers een enorm succes – door aanpassingen en herstel van de zalen enkele weken beperkt open zijn. Nu dat achter de rug is, komt het museum geleidelijk weer 'op stoom' voor de tweede helft van het Jeroen Bosch-jaar. Met afgelopen weekend als eerste opening een overzicht van de Belgische kunstenaar Jan Fabre. Geïnspireerd door de beeldtaal van Bosch maakte Fabre een serie mozaïekpanelen van juweelkeverdekschildjes. Met als titel ‘Tribute to Hieronymus Bosch in Congo’ wil hij de aandacht op de wreedheden uit het koloniale verleden van Belgisch-Congo vestigen.

In de Tuingalerij van het museum staan deze zomer vogelsculpturen waarmee Fabre een eigen interpretatie aan de Tuin der Lusten geeft. Een vroege kopie van dit werk uit particulier bezit – het maakte deel uit van de Bosch-expositie – hangt nu als langdurig bruikleen in de zaal over de geschiedenis van Brabant.

Jan Fabre, De goddelijke vruchtbaarheid, 2015, polymeer, opgezette vogel en natuurlijk geruide juweelkeverdekschilden, fotograaf: Lieven Herreman, copyright; Angelos bvba

De expositie ‘Van Eyck, Brueghel, Jordaens – Meesterwerken uit Roemenië’ begint komende zaterdag. Vijftig bruiklenen van Vlaamse en Hollandse kunstenaars uit de vijftiende tot en met de zeventiende eeuw komen daarvoor over uit het Brukenthal Museum in het Roemeense Sibiu. De puissant rijke Baron Samuel von Brukenthal (1721 – 1803) - gouverneur van het Weense keizerlijke hof in Transsylvanië – was een hartstochtelijk verzamelaar van de hoogstaande kunst van die periode uit de Lage Landen. Uit de collectie van het museum dat hij aan Sibiu schonk komen onder meer ‘Man met een blauwe tulband’ van Jan van Eyck, ‘Zelfportret met een doodshoofd’ van Albrecht Bouts, ‘De Vogelval’ van Pieter Brueghel de Jonge’ en ‘Biddende vrouw met haar hond’ van Hans Memling.

De expositie ‘Jan Fabre: Tribute to Hieronymus Bosch in Congo’ in het Noordbrabants Museum duurt tot en met 18 september. En de expositie ‘Van Eyck, Brueghel, Jordaens – Meesterwerken uit Roemenië’ tot en met 9 oktober. Voor meer informatie: http://www.hnbm.nl  In totaal zeven vooraanstaande Brabantse musea organiseren dit jaar een actueel tentoonstellingsprogramma rond Jeroen Bosch onder de titel Bosch Grand Tour. Voor meer informatie: http://www.bosch500.nl.

Albrecht Bouts, Zelfportret met een doodshoofd, ca. 1520, olieverf op paneel, Muzeul National Brukenthal, Sibiu