Hot Glue in Museum Boijmans: vrije meesterproeven ontwerper Bertjan Pot

Uit de serie Masks, Bertjan Pot, 2017/2018, touw, garen, snellijm, eigen foto

*Ontwerper Bertjan Pot (Nieuwleusen, 1975) maakte voor Museum Boijmans Van Beuningen Hot Glue, een expositie waarvoor hij een jaar de tijd nam om zijn ideeën de vrije ruimte te geven, weg van praktische grenzen die opdrachten voor ‘gewone’ interieurproducten nu eenmaal stellen. Om de vaart erin te houden werkte hij zijn ideeën uit met eenvoudige materialen als touw, schelpen, plastic lepeltjes en dito tasjes, geodriehoeken en band.

Museumkijker ontdekte verrassend menselijke maskers van rotan, touw, garen en smeltlijm, een tableau kleurige handschoenen van touw en garen en aantrekkelijke ‘Sample Beds’ van textielsoorten, garen en touw. Hoogtepunt vond ze de installatie ‘Tabletop Lights’, een héle zaal tafels met feestelijke lichtbronnen in zulke vernuftige bouwsels dat ze ogen tekort kwam.

Tabletop Lights (installation), Bertjan Pot, 2018, verschillende materialen, eigen foto

Pot in een wandtekst: ‘Wat je ziet zijn proeven die nog vele kanten op kunnen (…) Je kunt de probeersels zien als losse proeflappen en samples, maar misschien is de esthetiek van het geheel nu juist wel iets wat je wilt terug zien in een echt product.’ Museumkijker kende Pot nog niet, maar werd blij van deze kennismaking: aangeboden in een winkel zou ze vast de aankoop van zo’n origineel ‘Sample Bed’ of Potiaanse handschoen overwegen.

Gloves, Bertjan Pot, 2016-2018, touw, garen, eigen foto

De expositie Hot Glue van Bertjan Pot in Museum Boijmans Van Beuningen duurt nog tot en met 30 september. Tot die datum ook nog te zien: Anima Mundi van gastcurator Hans van der Ham en Sensory Spaces van Latifa Echakhch.

Op komst in samenwerking met het Prado in Madrid: 'Pure Rubens', overzicht olieverfschetsen. Van 8 april t/m 13 januari.

Voor meer informatie: http://www.boijmans.nl

Sample Beds, Bertjan Pot, verschillende textielsoorten, garen, touw