Feestmaand juwelenliefhebbers: van Cromhouthuis naar ‘The Golden Smile of India’

Fantasiehorloge met cilindergang in de vorm van een olifant, Parijs, ca. 1860, goud, email, diamant en robijnen, collectie Lopez Suasso

*Toeval of niet: Museumkijker signaleerde deze feestmaand drie hoogtepunten – waaronder twee mogelijke cadeaus - voor juwelenliefhebbers. Het Cromhouthuis aan de Herengracht exposeert een selectie uit de juwelencollectie van de steenrijke Amsterdamse verzamelaarster Sophia Adriana Lopez Suasso – de Bruijn (1816 – 1890). Naast ‘gewone’ sieraden naar de mode van de tijd die ze overal in Europa kocht tijdens reizen met haar man, had ze vooral een zwak voor fantasiehorloges. De horloges kwamen tevoorschijn door op een verborgen knopje te drukken, op het eerste gezicht waren het alleen kostbare met juwelen versierde dieren, bloemen, vruchten of muziekinstrumenten.

Lopez Suasso – kinderloos gebleven – liet haar bezittingen na aan de gemeente Amsterdam, met de bedoeling dat haar huis - aan de Kloveniersburgwal – een museum zou worden. Dat bleek te klein, waarna Amsterdam besloot het Stedelijk Museum te bouwen, mede bestemd als onderdak voor de collectie-Suasso. De familie Van Eeghen schonk ook een substantieel deel van het startkapitaal.

Een gouden, met diamant bezette bazu band (voor de bovenarm), Noord India, 19e eeuw, gewicht 370 gram, lengte 19,5 cm, breedte 7 cm

Bernadette van Gelder-van der Ven maakte in 1980 van haar passie voor Indiase juwelen haar werk met de oprichting van Van Gelder Indian Jewellery. Nadat ze de leiding van het bedrijf een paar jaar geleden had overgedragen aan haar dochters zette ze zich aan het schrijven van een standaardwerk waarin ze haar kennis van vele jaren handelen en reizen bundelde voor een tweedelige cassette: deel 1 ‘The Golden Smile of India’ en deel 2 ‘Beautiful People. Die werd onlangs gepresenteerd in het Rijksmuseum, presentaties in Londen en Jaipur volgen later. De prijs bedraagt 140 euro, de schitterende foto’s alleen al rechtvaardigen dat bedrag geheel. De winst van de eerste 250 exemplaren gaat naar de Bernadette van Gelder Foundation, een fonds dat werd opgericht door haar dochters om de scholing van Indiase meisjes en vrouwen te bevorderen. Van Gelder kwam tijdens haar reizen schrikbarend veel voorbeelden tegen van vrouwen die door gebrek aan scholing in een vicieuze cirkel van armoede, sociale en financiële afhankelijkheid van hun familie terecht waren gekomen.

Hanger in de vorm van een jonge haan, Duitsland, ca. 1600, collectie van Rijksmuseum, toelichting Jewellery Matters

Marjan Unger en Suzanne van Leeuwen hebben in ‘Jewellery Matters’ de juwelencollectie van het Rijksmuseum beschreven, een kilo’s zware uitgave van 645 bladzijden over het tijdvak van de Byzantijnse periode tot de huidige dag. Unger en haar echtgenoot schonken in 2010 vijfhonderd juwelen uit de twintigste eeuw aan het Rijksmuseum. De vormgeving is van Irma Boom. Het is een onderhoudend, geleerd boek en natúúrlijk een ‘must have’ voor juwelenliefhebbers. Maar wat jammer van de gekozen papiersoort: op de ‘fletse’ foto’s is de schitterende schoonheid van juwelen voor een groot deel verloren gegaan. En waarom dat hardblauwe kaft en niet een feestelijke andere kleur voor deze rijkdom?

De expositie Goud! Uit de collectie Lopez-Suasso in het Cromhouthuis (Herengracht 368, Amsterdam) duurt tot en met 2 april. Het speciale tentoonstellingsmagazine ziet er prachtig uit en kost maar 3,50 euro. Voor meer informatie: http://www.cromhouthuis.nl

Voor meer informatie over de Bernadette van Gelder Foundation en de uitgave: http://www.vangelderjewellery.com. Ook exclusief verkrijgbaar bij Boekhandel Van Rossum, Beethovenstraat 32, Amsterdam

‘Jewellery Matters’, Marjan Unger en Suzanne van Leeuwen, Rijksmuseum/Nai010 publishers, 39,95 euro. Voor meer informatie: http://www.rijksmuseum.nl

JEWELLERY-MATTERS_00_cover