Expositie over sport in Museum Meermanno/Huis van het Boek: fijn veel Echte Helden

'De sport: kleuren, knippen, spelen' (1948), map met 9 platen om te kleuren en uit te knippen, 2 voorbeeldkaarten in kleur en 1 uitvouwbare achtergrondplaat. Foto: Museum Meermanno/KB

*Op de expositie ‘Het sportboek. De mooiste sportverhalen’ in Museum Meermanno in Den Haag is bijvoorbeeld ‘Prikken en slikken’ van soigneur Willy Voet te vinden, memoires over 30 jaar doping in de wielersport. De tentoonstelling - samengesteld uit de eeuwen overspannende sportcollectie van de Koninklijke Bibliotheek (KB) en NOC*NSF - omvat onvermijdelijk ook zwarte bladzijden. Maar eerlijk is eerlijk, voor Groot Sportleed à la Thomas Dekker hebben we in Meermanno slechts een flardje empathie voorradig: we zijn hier om te genieten van Echte Helden.

In de vitrines een schat aan clubhistorie, handleidingen (‘Oom Jan leert zijn neefje schaken’/Max Euwe; ‘Voetballen doe je zó’/Abe Lenstra), vroege krantenknipsels, biografieën (‘De roman van Jaap Eden’ was in 1928 de eerste), tijdschriften, commerciële albums met vroege sportplaatjes, foto’s, kinderboeken (onder de klassiekers ‘De AFC-ers’ van J.B. Schuil), profielen van legendarische sportbestuurders als Pim Mulier, enzovoorts. De Oranje-winnaars uit verleden tijden worden op video’s intussen steeds weer opnieuw uitzinnig toegejuicht en becommentarieerd door euforische verslaggevers.

Voetbal vademecum seizoen 1932-1933: uw eigen club, 1e en 2e klasse K.N.V.B., wetenswaardigheden, clubkleuren en ligging der terreinen. Rotterdam 1932, typografie, illustraties en fotomontages: Jacob Jongert. Foto: Museum Meermanno en KB

En wie wil dat niet met eigen ogen aanschouwen: een heuse fiets van Joop Zoetemelk, de schaatsen van Sjoukje Dijkstra en hét judopak van Anton Geesink? Slagroom op het toetje zijn ook de toegewijde amateurs uit de negentiende en twintigste eeuw die in beeld en geschrift uitgebreid aan bod komen, een feestelijke terugblik op de tijd dat er nog geen scheidsrechters werden doodgeschopt. Bij de expositie is een prachtig geïllustreerde editie van het tijdschrift ‘De Boekenwereld’ verschenen, een ‘must have’ voor iedereen die in sportgeschiedenis is geïnteresseerd.

De expositie ‘Het Sportboek. De mooiste sportverhalen’ in Museum Meermanno (Prinsessegracht 30, Den Haag) duurt tot en met 5 februari. Voor meer informatie: http://www.meermanno.nl en http://www.kb.nl.

H.A. Meerum Terwogt, Nationale Sportfiguren, Middelburg 1933. Foto: Museum Meermanno en KB