Europese grootheid Isa Genzken in Stedelijk: open tijdens Amsterdam Art Weekend

Isa Genzken, 'Nofretete', 2014, courtesy Galerie Bucholz, Keulen, Berlijn, New York, David Zwirner, New York/Londen en Hauser & Wirth

*Het eerste werk dat Beatrix Ruf in 2014 aankocht na haar aantreden als directeur van het Stedelijk Museum was Isa Genzkens schilderij ‘Zwei Lampen’. Genzken (Bad Oldesloe, 1948), opgeleid aan de kunstacademie van Düsseldorf, wordt beschouwd als een van de toonaangevende Europese kunstenaars van dit moment. Tijdens het vierde Amsterdam Art Weekend – waarvoor prins Constantijn donderdagavond het startsein geeft – opent in het Stedelijk ‘Isa Genzken: Mach Dich hübsch!’, haar eerste grote retrospectief in Nederland.

De tentoonstelling omvat ruim 200 werken, niet chronologisch gepresenteerd maar als montage waarin dwarsverbanden en thematische lijnen uit haar carrière van veertig jaar worden getoond. Thema’s als artistieke positie, lichaam en (seksuele) identiteit, (zelf)portret en autobiografie, architectuur en grootstedelijke cultuur komen aan bod. Conservator Martijn van Nieuwenhuyzen: ‘Isa Genzken maakt kunst die dicht op de huid van de tijd zit. Vanuit een steeds verrassende sculpturale optiek reflecteert zij op de materiële wereld om ons heen en op ons in formats gevangen leven. Ze past als geen ander bij de kritische, experimentele traditie van het Stedelijk.’

Haar werk – de basis is de beeldhouwkunst - kenmerkt zich door radicale vernieuwing en het vrije gebruik van media. Genzken maakt onder meer beelden, foto’s, schilderijen, collages, tekeningen, installaties, kunstenaarsboeken, films en sculpturen in de openbare ruimte, vol autobiografische elementen en subtiel maatschappelijk commentaar, volgens het museum referentiepunt en inspiratiebron voor generaties kunstenaars en kunstliefhebbers.

Isa Genzken, Schauspieler, 2013, collectie Syz, Geneve, c Photo courtesy de kunstenaar en Galerie Bucholz, Keulen, Berlijn, New York

Het programma van het Amsterdam Art Weekend omvat tot en met zondag tientallen activiteiten. Daaronder exposities in 30 galeries, performances, filmvertoningen en actuele debatten. Een greep uit de grabbelton: in De Balie een debat over de verhouding tussen hedendaagse kunst en de Islam en in galerie Gabriel Rolt een expositie over de broers Jake & Dinos Chapman, generatiegenoten van Damien Hirst en Tracey Emin. In de Oude Kerk zal Germaine Kruip met simpele geometrische vormen een aantal ‘subtiele interventies’ plegen die het historische gebouw volgens de aankondiging in een verrassend ander licht gaan zetten.

Stedelijk Museum-directeur Ruf kijkt ernaar uit: ‘Wat het Amsterdam Art Weekend zo bijzonder maakt zijn de unieke toegang tot de uitzonderlijke kunst- en curator post-graduate programma’s van de stad en de gevarieerde programma’s die de galeries en kunstinstituten aanbieden.’

Voor meer informatie: www.amsterdamart.com/weekend en www.stedelijk.nl. De Isa Genzken-expositie in het Stedelijk is tijdens het Amsterdam Art Weekend overigens pas zondag voor het publiek geopend.

Isa Genzken, Mach Dich hübsch!, 2000, Galerie Bucholz, c Photo courtesy de kunstenaar en Galerie Bucholz, Keulen, Berlijn, New York

Isa Genzken, Mach dich hübsch!, 2000, Galerie Bucholz, c Photo courtesy de kunstenaar en Galerie Bucholz, Keulen, Berlijn, New York