Ernst Veen realiseert droom: zes keer natuur en kunst in tv-serie Tuinen van Verwondering

Anish Kapoor, Dismemberment, 2009, Gibbs Farm, c foto Paul Kramer

*Toen Ernst Veen in 2012 een bezoek bracht aan 400 ha Gibbs Farm – waar op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland zebra’s, giraffen, buffels en struisvogels vrij rondlopen tussen enorme beelden van grote namen als Anish Kapoor en Richard Serra – opende zich een nieuwe wereld voor hem. De dialoog waarin natuur en kunst elkaar op Gibbs Farm versterkten, raakte Veen zo dat hij het idee voor een tv-serie over de mooiste soortgelijke landschapsparken ter wereld kreeg. Hij realiseerde de zesdelige serie ‘Tuinen van Verwondering’, een ambitieus project waarmee hij met gemak wedijvert met documentairemakers van de BBC, onbetwiste koplopers op dit terrein.

Louise Bourgeois, Crouching Spider, 2003, Château La Coste, c foto Paul Kramer

De eerste uitzending - over het landgoed van zakenman/verzamelaar Alan Gibbs - is donderdag 3 november om 21.20 uur op NPO 2. Voor deel twee tot en met zes reisde Veen naar Collezione Gori (Toscane, Italië), Storm King (VS, ten noorden van New York aan de Hudson ), Château La Coste (Provence, Zuid-Frankrijk), Inhotim (oud mijnbouwgebied in Brazilë) en Ekebergparken (Oslo, Noorwegen). Alle afleveringen staan geprogrammeerd op de aansluitende donderdagen op hetzelfde tijdstip, de laatste op 8 december.

Veen - oud-directeur van Nieuwe Kerk en Hermitage Amsterdam – realiseerde zijn droom in samenwerking met producent De Haaien en oud-directeur Gijs van Tuyl van het Stedelijk Museum voor research en script. Met dank ook aan Museum Beelden aan Zee. Paul Kramer maakte de foto’s voor het boek over Tuinen van Verwondering dat in november bij Waanders Uitgevers verschijnt. Met een inleiding van Veen en tekst van Van Tuyl. Prijs: 29,95 euro.

Magdalena Abakanowicz, Katarsis, 1985, Collezione Gori, c foto Paul Kramer