Dordrecht walhalla voor glasliefhebbers: vier maanden Glassfever – hedendaagse kunst in glas

Penny Byrne, Hurt Locker, 2015, foto Bram Vermeulen, te zien in Huis van Gijn

*Dordrecht zal de komende maanden een walhalla voor glasliefhebbers zijn. In het Dordrechts Museum, DordtYart, het Dordts Patriciërshuis en Huis van Gijn begint zondag ‘Glassfever – hedendaagse kunst in glas’, een manifestatie met meer dan 80 kunstwerken en installaties van 70 internationaal gerenommeerde kunstenaars, onder wie Tony Cragg, Jan Fabre, Ted Noten en Koen VanMechelen.

Gerrit Willems en Lyda Vollebregt – conservatoren van het evenement – werken samen met de Venetiaan Adriano Berengo, al 25 jaar promotor ‘van de onbegrensde mogelijkheden die glas aan kunstenaars kan bieden’. Hij wil bereiken ‘dat kunst in glas als autonome kunstvorm op het hoogste podium komt, naast schilder- en beeldhouwkunst’. In zijn werkplaats op Murano laat hij gevestigde kunstenaars en opkomende talenten met zijn ‘Maestro’s’ samenwerken. Berengo op de Glassfever-site: ‘Kunstenaars zijn op zichzelf gericht, op hun eigen ideeën. De Maestro is net zo sterk op zichzelf gericht, hij is de vakman die alles van glas weet. Zonder hem kan het niet. (….) Die twee sterke persoonlijkheden breng ik bij elkaar. Dat leidt vaak tot misverstanden en soms tot conflicten. Als die overwonnen worden, ontstaat iets moois.’

Marta Klonowska, Chiedere il titolo, foto Peter Cox, te zien in het Dordrechts Museum

In het Dordrechts Museum gaan glassculpturen van – onder meer - Jake en Dinos Chapman, Tony Cragg en Tracey Emin de confrontatie met zes eeuwen Nederlandse schilderkunst aan. In de voormalige scheepswerf de Biesbosch – huisvesting van het internationale centrum voor hedendaagse kunst Dordtyart – is een glasoven met werkplaats ingericht om het creatieve proces van glasblazen te tonen. Vijf kunstenaars kregen opdracht op Murano samen te werken met ‘Maestro’s’, onder wie Rossella Biscotti, Folkert de Jong en Giny Vos. Ter plekke ook aanwezig: werk van onder meer Mimmo Paladino, Martin Bradley, Zhang Huan, Ted Noten en Joana Vasconcelos.

In Huis van Gijn zal hedendaagse glaskunst van Kiki van Eijk, Penny Byrne en anderen de dialoog aangaan met de negentiende-eeuwse inrichting. Ook voor het Dordts Patriciërshuis, een karakteristiek grachtenpand, beloven de conservatoren een heel andere sfeer dan gewoonlijk. Daar zijn objecten van Elvira Bach, Kaas Gubbels, Lucy en Jorge Orta en Ruud Schoemaker te vinden.

Frank Peters heeft voor Glassfever een foto-expositie gemaakt over Venetië. Het evenement duurt tot en met 25 september.

Voor meer informatie: http://www.glassfever.nl

Martin Bradley, My Chess Set, foto Glassfever, te zien in DordtYart