Alice in Wonderland op Amsterdam Art Weekend tijdens drie open dagen Rijksakademie

Omar Imam, Noram- 2018, www.omarimam.com. 'I left Syria because I didn't want to work as a fixer between the detainee's family and the authority. I am only a barber'. Eigen foto

*Een van de krenten in de pap van het jaarlijkse Amsterdam Art Weekend – de editie 2018 begint vanavond - zijn de Open Dagen van de Rijksakademie van beeldende kunsten, sinds 1992 onderdak in de voormalige cavaleriekazerne in de Sarphatistraat. Uit 1400 aanmeldingen worden jaarlijks 25 kunstenaars geselecteerd - de helft uit het buitenland – voor een ‘residency’ van twee jaar. Bij de ontwikkeling van hun werk – met voor elke kunstenaar een eigen studio - kunnen ze gebruik maken van werkplaatsen voor constructie, beeld en geluid en chemische experimenten met verf, kunststoffen en glas. Ervaren kunstenaars staan ter beschikking voor advies.

Marieke Zwart, NL, 2018, www.mariekezwart.nl, installatie met onder meer het ontroerend openhartige interview met de 92-jarige oorlogsveteraan Toon Segers, Keerde in 1979 terug naar Indonesië en nam er dia's die nu roze verkleurd zijn, onder meer van het 'Indische' huis in de installatie. Eigen foto

Voor het Open Dagen-publiek van dit jaar is een route langs 48 presentaties van 45 (inter)nationale kunstenaars uitgezet. Hun nationaliteiten variëren van Syrisch tot Amerikaans en van Mexico tot Chinees. Toen Museumkijker eerder deze week de ronde deed in het door architect Koen van Velsen aangepaste gebouw uit 1865 voelde ze zich een Alice in Wonderland: in het overgrote deel van de studio’s opgetogen verrast door de diversiteit aan creativiteit onder deze voorhoede van jonge kunstenaars. Vooral hopend dat ze na twee jaar ‘Amsterdam’ met kunst scheppen ook hun brood kunnen verdienen.

Voor meer informatie over en kaartverkoop voor de Open Dagen in de Rijksakademie, Sarphatistraat 470, op vrijdag 23, zaterdag 24 en zondag 25 november: zie http://www.rijksakademie.nl. Voor meer informatie over het Amsterdam Art Weekend: http://www.amsterdamart.com/.

Dan Zhu, work in process, 2018, China, eigen foto, zhudan@hotmail.de