Erfenis De Stijl op ARTZUID 2017: hoogtepunt in groene kathedraal Berlages Plan-Zuid

Krijn de Koning, Composition the Garden, 2017, ARTZUID 2017

Krijn de Koning, Composition the Garden, 2017, ARTZUID 2017

*Tussen de rijstroken op de Apollolaan in Amsterdam ligt een brede strook gras, bomen aan weerszijden reiken ver de hoogte in, de volle takken raken elkaar bijna. Het voelt goed, in deze groene kathedraal. Krijn de Koning maakte voor ARTZUID 2017 voor deze plek ‘Composition the Garden’, een labyrintachtige ruimte van muren, gangen, deuren en ramen in allerlei tinten groen. Wie er doorheen loopt, komt ook de ‘plaatselijke’ heg, bank en prullenbak tegen. Het is een belevenis: de doorkijkjes van De Koning op de omringende huizen zijn oogstrelende composities, als de zon schijnt ook nog eens verrijkt met steeds wisselende lichteffecten.

Jeroen Henneman, X, ARTZUID 2017

Jeroen Henneman, X, ARTZUID 2017

Voor de vijfde editie van de tweejaarlijkse beeldententoonstelling koos samensteller Rudi Fuchs - in het themajaar ‘Van Mondriaan tot Dutch Design’ - voor de invloed van de legendarische beweging De Stijl op de beeldhouwkunst. Fuchs in de catalogus: ‘In die context is er in de jaren vijftig een sculptuur ontstaan waarin het typische idioom van de rechthoekige abstractie heel eigen formuleringen heeft gevonden. Dat was geen beweging. Het is een losse groepering van individuele kunstenaars (ouder en ook jonger) waarvan het werk een bepaalde samenhang vertoont.’ Fuchs prijst de verbeeldingskracht van hun concreet-abstracte werken: ‘De geheimen en onnavolgbaarheid ervan openbaren zich als je de tijd neemt er geduldig naar te kijken’.

Piet Killaats, Spiraal II, 1980-81, ARTZUIID 2017

Piet Killaars, Spiraal II, 1980-81, ARTZUIID 2017

Bij Krijn de Koning, maar ook Jeroen Henneman, Piet Killaars en Arne Quinze hoefde Museumkijker echter geen seconde geduld te oefenen: hun sculpturen bleken een magisch verbond met Berlages Plan-Zuid en de Zuidas te hebben gesloten, jammer als ze als straks weer weg moeten. Dat is een losse greep, de tientallen sculpturen van de tientallen kunstenaars van ARTZUID 2017 verdienen meerdere bezoeken omdat de uitgestrekte route (Apollolaan, Minervalaan, Zuidas, Museumplein) onmogelijk zonder uitputtingsverschijnselen in één keer kan worden afgelegd. Extra evenement: Vanish, Vanish in Mental White in de Art Chapel Amsterdam, Irenestraat 19, een expositie van drie Japanse kunstenaars naar een concept van hun Nederlandse collega Paul Goede.

ARTZUID 2017 duurt tot en met 17 september. Voor meer informatie: http://www.artzuid.nl

Arne Quinze, Natural Chaos 2017, ARTZUID 2017

Arne Quinze, Natural Chaos 2017, ARTZUID 2017

Reageren